Karin Pilsäter

Exit-skatt, ett otidsenligt och ogenomarbetat förslag.

Idag är sista dagen att lämna in remissvar till Finansdepartementet på Skatteverkets förslag till exit-skatt, en sorts reavinstskatt på vissa tillgångar när en person flyttar ut ur Sverige. TCO avstyrker att en exit-skatt införs enligt denna modell. I dagens internationaliserade ekonomi, där många nystartade, innovativa, kunskapsintensiva företag redan i ett tidigt skede etablerar sig utomlands är det otidsenligt att framtvinga försäljningar av aktieinnehav vid flytt över gränser. Konsekvenserna för villkoren för jobb och företagande har överhuvudtaget inte beaktats vid framtagande av förslaget

Förslaget har utarbetats av Skatteverket. I konsekvensanalysen för individer och företag har enbart helt kort vissa administrativa frågor kring kontrolluppgifter, deklaration och liknande redovisats.Däremot finns ingen som helst analys av effekterna för företagandets villkor, och därmed villkoren för jobben.

I sin nuvarande form skulle förslaget i många lägen försvåra såväl internationalisering av växande företag som generationsväxlingar i familjeföretag. Det kan försvåra rekrytering av utländska nyckelpersoner. Detta då innehav av t ex onoterade aktier och optioner skulle kunna behöva avyttras för att kunna betala skatten. Förslaget skulle därför rent konkret skapa betydande nackdelar för vissa befintliga verksamheter. Det gäller främst flytt mellan Sverige och länder utanför EES-området.

I dagens internationaliserade ekonomi, där många nystartade, innovativa, kunskapsintensiva företag redan i ett tidigt skede etablerar sig utomlands är det otidsenligt att framtvinga försäljningar av aktieinnehav vid flytt över gränser.

Förutom de direkta effekterna för befintliga verksamheter behöver mer långsiktiga effekter för innovations-, investerings- och lokaliseringsklimat i Sverige analyseras. Vilka signaler sänder man ut?  Att införa regler av denna typ kan få betydligt mer långtgående konsekvenser för konkurrenskraft och jobb än reglerna i sig.

Det är inte acceptabelt att ett skatteförslag som uppenbart påverkar företagandets villkor och därmed effekterna för jobb och växande företag inte har analyserats och tänkts igenom ordentligt. Ett förslag som är så dåligt berett inför en remissrunda ger också mer ofullständiga remissyttranden.

 

De övergripande förslagen till exit-skatt:

En person som flyttar från Sverige ska betala en utflyttningsskatt (exit-skatt) på den vinst som upparbetats på en tillgång fram till flytten. Detta ska gälla flertalet kapitaltillgångar, såsom aktier, fonder, optioner mm. Skatten tas då ut på en beräknad värdeökning som inte realiserats.

Skatten ska dock inte gälla fastigheter och bostadsrätter.

Skatteverket konstaterar att förslaget strider mot reglerna om fri rörlighet inom EU, och föreslår därför evigt uppskov med att betala skatten vid flytt inom EES.

Om flytten går till ett land utanför EES som Sverige har informationsutbytesavtal med får skatten skjutas upp i fem år. Övriga länder ska skatten betalas vid utflyttningen.

En person som bor utanför Sverige, och genom arv, gåva etc. får en sådan tillgång måste betala skatten omedelbart.