Mikael Dubois

En budget i rätt riktning – men vad hände med arbetsskadeförsäkringen?

Regeringens budgetproposition för 2018 innehåller en rad satsningar inom socialförsäkringsområdet. Den främsta är kanske att taket inom sjukförsäkringen höjs, men regeringen föreslår också åtgärder för att förtydliga arbetsgivarnas rehabiliteringsansvar, förbättringar av sjukskrivningsprocessen och förstärkningar av sjuk – och aktivitetsersättningarna. Sedan tar regeringen höjd för en rad förslag som har aviserats i olika utredningar och departementsskrivelser. Det är glädjande att konstatera att många av de förslag som TCO har varit positiva till återfinns i budgeten – men även om det är steg i rätt riktning når det inte alltid ända fram och det saknas satsningar på arbetsskadeförsäkringen.

Regeringen föreslår i budgeten för 2018 att taket i sjukförsäkringen, eller den inkomst upp till vilken sjukförsäkringen ger ersättning i form av sjukpenning eller rehabiliteringspenning, höjs från 7,5 prisbasbelopp till 8 prisbasbelopp från och med den 1 juli 2018. För 2018 är prisbasbeloppet satt till 45 500 kr, vilket innebär att taket innan höjningen motsvarar en månadslön på 28 438 kr och en månadslön på 30 300 kr efter höjningen. Regeringen höjer också taket för den sjuklön som arbetsgivare betalar ut under de första två veckorna i en sjukperiod till 8 prisbasbelopp.

För TCO:s medlemsgrupper är höjningen mycket välkommen då den innebär att fler kommer att en ersättning som ger dem 80 procent av deras förvärvsinkomst i ersättning – åtminstone innan skatt. Samtidigt ska det hållas i minnet att ersättning i form av sjukpenning eller rehabiliteringspenning beskattas hårdare än förvärvsinkomst då det inte finns några jobbskatteavdrag för sådan ersättning. I praktiken innebär förslaget därför inte att ersättningen netto motsvarar 80 procent av nettolönen för dem som blir sjukskrivna och har en månadslön på upp till 30 300 kr. Och för att taket ska höjas till en nivå där 80 procent av de förvärvsaktiva får 80 procent av sin inkomst i ersättning vid sjukdom krävs det att taket höjs ännu mer. Men en höjning av taket till 8 prisbasbelopp är ett bra första steg mot att återupprätta sjukförsäkringen som en inkomstbortfallsförsäkring för de breda tjänstemannagrupperna.

Regeringen går nu också vidare med sitt tidigare aviserade förslag att arbetsgivarna ska ges en skyldighet att upprätta en plan för återgång i arbete för sjukskrivna medarbetare senast efter 30 dagars sjukskrivning om det kan antas att sjukskrivningen kommer att vara i minst 60 dagar.

Många TCO-förbund har också tyvärr erfarenheten att även om många arbetsgivare tar sitt ansvar för rehabilitering och arbetsanpassning är det ändå alltför många arbetsgivare som av olika skäl inte tar sitt ansvar och underlåter att vidta åtgärder för att möjliggöra att den sjukskrivne går tillbaka till arbete inom en rimlig tid. TCO har därför i sitt remissvar ställt sig positivt till regeringens förslag att arbetsgivare ska ha en skyldighet att upprätta en plan för återgång i arbete, även om TCO också har ansett att denna skyldighet bör gälla oavsett hur lång tid sjukskrivingen kan antas pågå – särskilt då det kan vara svårt att avgöra hur lång tid en sjukskrivning pågår. Genom förslaget blir det dock tydligt när arbetsgivaren ska upprätta en plan för återgång i arbete och att arbetsgivaren har ett ansvar att fortlöpande se till att denna plan följs och vid behov göra ändringar i den – vilket är välkommet.

Regeringen föreslår också att Försäkringskassan ska kunna få besluta om att betala ut sjukpenning fram tills dess att ett ärende om sjukpenning slutligt har avgjorts och förtydligar att Försäkringskassan i god tid ska underrätta den sjukskrivna om Försäkringskassan avser fatta ett negativt beslut. Bakgrunden till detta är att Försäkringskassan under hösten 2016 av juridiska skäl ändrade sina handläggningsrutiner och slutade att betala ut sjukpenning till sjukskrivna som under pågående sjukskrivning inkommit med läkarintyg eller på annat sätt ansökte om vidare sjukpenning. Följden blev att många som var sjuka, och då inte kunde gå över till arbetsförmedlingen eller a-kassa, plötsligt stod utan sjukpenning – och ofta utan någon förvarning från Försäkringskassan och möjlighet att komplettera underlag eller vidta åtgärder för att skydda sin SGI. TCO, och även andra organisationer, påpekade det absurda i detta och TCO lyfte fram flera exempel på konsekvenserna av detta utifrån TCO-förbundens erfarenheter till Försäkringskassan och till regeringen. Det är därför glädjande att regeringen nu har lyssnat på TCO – och andra organisationer – och åtgärdar detta.

När det gäller sjukersättningen (tidigare förtidspension) föreslår regeringen höjningar av bostadstillägget och det särskilda bostadstillägget och en höjning av garantinivån på sjukersättningen från 2,45 prisbasbelopp till 2, 53 prisbasbelopp samt höjningar av garantinivån på aktivitetsersättningen som varierar med mottagarens ålder. Samtidigt kan det väl sägas att även om sjukersättningen har urholkats över tid jämfört med löneutvecklingen, kvarstår det stora problemet att det idag är väldigt svårt att få sjukersättning beviljat då nedsättningen av arbetsförmågan ska vara stadigvarande – vilket i många fall har inneburit i princip livslångt. TCO har i 35 förslag för en bättre sjukförsäkring föreslagit att den tidsbegränsade sjukersättningen återinförs. Tanken är att de som har en mer långvarig nedsättning av sin arbetsförmåga genom att beviljas tidsbegränsad sjukersättning får möjlighet att i lugn och ro och utan hårda krav på aktivt deltagande i rehabilitering och andra åtgärder återhämta sig i sin egen takt.

Regeringen utvidgar också det arbetsplatsnära stödet, som är ett stöd till arbetsgivare för att täcka kostnader för utredande insatser inför rehabilitering, till att även omfatta planering, genomförande och uppföljning av de rehabiliterande insatserna. Detta är också något som TCO och många andra länge har efterfrågat. Regeringen ger dock inga nya pengar till detta utan för över 18 miljoner från det som var avsett för rehabiliterande insatser i samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan inom samma anslag. Framtiden får utvisa om detta räcker – något av en poäng med utvidgningen av stödet är ju att fler därigenom ska få rehabilitering och 18 miljoner tycks lite i sammanhanget.

Sedan tar regeringen i budgeten för 2018 höjd för en rad aviserade förslag, såsom förstärkt skydd av studerandes SGI, införandet av karensavdrag och förbättrat skydd för företagare under uppbyggnadsskede. TCO har i tidigare remissvar välkomnat införandet av ett karensavdrag istället för karensdagen. När det gäller att skyddet för företagare stärks under uppbyggnadsskedet tar regeringen nu höjd för det som TCO länge har efterfrågat, nämligen att skyddet i uppstartsskedet blir detsamma för de som driver sitt företag som aktiebolag och de som driver den som enskild firma.

Trots flera ambitiösa satsningar på socialförsäkringsområdet innehåller budgeten emellertid inga satsningar på arbetsskadeförsäkringen. Istället poängterar regeringen att de räknar med att utgifterna för arbetsskadeförsäkringen kommer att fortsätta att minska framöver. Detta kan tyckas förvånande – särskilt som förslag på förbättringar av arbetsskadeförsäkringen presenterades innan sommaren i SOU 2017:25 – samlad kunskap – stärkt handläggning, som TCO ställde sig i huvudsak positiv till i sitt remissvar. Här hade man hoppats på åtminstone några förslag för att förbättra arbetsskadeförsäkringen – vilket inte minst är viktigt ur jämställdhetssynpunkt då det främst är de som arbetar inom kvinnodominerade sektorer som har svårigheter med att få sina arbetsskador godkända. Kampen går vidare.

Regeringens budget för 2018 innehåller en rad välkomna satsningar inom socialförsäkringsområdet som TCO i remissvar ställt sig huvudsakligen positiv till. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och se vilka effekterna blir av dessa satsningar och vad som mer behöver göras.