Roger Mörtvik

Vem vet om Saab verkligen är olönsamt?

I debatten om Saabs överlevnad hävdas ofta att Saab inte är värt att rädda därför att företaget har gått med förlust under en följd av år. Det är sant, men vad beror den redovisade förlusten egentligen på?  Hur mycket beror på att GM redovisat arbete med Opel och Opelinvesteringar som Saabkostnader? Hur ser läget ut om man renodlar Saabdelen i bolaget? Det måste ändå finnas sakliga skäl till att GM har valt att behålla Saab under så lång tid?

Jag skrev i mitt förra inlägg att det saknas samhällsekonomiska analyser av olika alternativ för statens engagemang i Saab. Allt mer börjar jag inse at det dessutom verkar saknas genomskinliga fakta om hur det egentligen ligger till med de rent företagsekonomiska förutsättningarna för företaget.

Regeringens agerande kan vara klokt – och det kan vara väldigt oklokt. Det verkar hur som helst inte bygga på någon djupare insikt eller kunskap om läget.  Jag har ännu inte läst en enda gedigen analys av hur förutsättningarna för Saab egentligen ser ut, och vad de totala kostnaderna av en nedläggning landar på. Och om regeringen inte vet det – hur vet man då om det man gör är rätt?

Och vad hände egentligen med de nästan 30 miljarder i stöd till fordonsindustrin som  Maud Olofsson utlovade strax före jul?

 

1, 2, 3,  4 567, 8,9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18N, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 26, 28, 29, 30, 31 32, 33, 34 35

  • Örjan larsson

    Har länge hört samma snack ifrån SAAB folk. Dels att de skriver av en massa ifrån andra delar av GM Europe på SAAB, pga bra möjligheter i sverige för avskrivning.

    Dels att SAAB köper in prispressade komponenter, som de delar med andra inom GM. Men att de måste köpa dem ifrån GMs mellanlager, och då blir priserna rejält dyrare, en slags ”internskatt”.

    Håller helt med om att analys verkligen saknas ifrån Maude o resten av regeringen. Inte ens f.d bilhandlaren Mats Odell har redovisat några djupare analyser.

  • Torbjörn Andersson

    Äntligen någon som tar upp dessa frågor. Jag tycker att vi har hört det här snacket länge, om att SAAB används för förlustavdrag. Dessutom är det ju så att man(GM)utvecklat ”nya” SAAB’ar på ganska gamla och omorderna bottenplattor. Jag tror att det finns en större potential än vad som framkommit, det märks väl om inte annat i JanÅke Jonssons kommentar om att man som fristående kan välja mer vad man vill köpa från GM.
    Och analyser saknas helt skulle jag vilja säga, jag som lekman undrar vad det kommer att kosta mig som skattebetalare, inte att rädda SAAB utan alla åtgärder som måste göras när vi får en massarbetslöshet på västra sidan av Sverige. Maud Olofsson pratar vitt och brett om stödåtgärder och utbildnigsplatser, men vad kostar det?

  • Magnus

    Jag har tänkt precis samma tankar. Men frågan är vad som sker om nu SAAB blir självständigt. Modellerna bygger ju fortfarande på Opel-delar. Kommer GM att sänka priset på motorer, växellådor, elektronik när de inte själva behöver stå för SAABs förluster? Knappast, de kommer att mjölka svenska skattebetalare så mycket det går.

  • Anton

    Precis så ligger det antagligen till. Maud Olofsson och co verkar totalt ointresserade av att ge SAAB en ärlig chans. Jag är rädd att framtiden kommer utvisa att det faktum att Sveriges näringsminister, under den största ekonomiska krisen på generationer, heter Maud Olofsson kommer ha förödande effekter på Sverige som industrination! Maoud Olofsson är har inte ens hälften av den kompetens som krävs för den post hon besitter, pinsamt.

  • Icke-saab anställd

    Ser att jag är den enda som inte är saab-anställd då jag inte letar efter konspirationer. Lycka till!

  • Olof Eriksson

    Vad vet vi ute i landet? Inte ett skit!
    Hur räntabelt var SAAB när Investor ägde företaget? Vad presenterar SAAB (GM?) för realistiska visioner för regeringen? Få mer pengar, hoppas på bingo i världskonjunkturen, eller så konkurs? Eller tillverkare av reservdelar och komponenter?
    Högteknologi? Är inte en SAAB ganska lik OPEL och Wauxhall? Är det Europas spetsteknologi?
    Mycket bättre än BMW, AUDI och MB? Endast jämbördig med VOLVO och Ford?
    Tror ni att Maud O. avsiktligt vill förhindra en västsvensk lönsam, meningsfull bilindustri?
    Sälj bolaget till allmänheten.
    Jag har inte råd att köpa aktier i SAAB.
    Låt alla som köper 200 000 kr aktier, få 20 000 kr /eller 30 000?) bonus vid köp av en ny SAAB varje år! Även kineser och indier. Låt de anställda i SAAB får 20% av sin lön som aktier. Satsa på en framtid med SAAB

  • Tjompe

    Ni vet inget ute i landet.
    sanningen är den att vissa delar till Saab kostar mer för Saab än vad du som privat person kan köpa dessa delar för.
    Om du skall köpa plåtrullar köper du direkt från SSAB, Saab måste köpa sin plåt via GME (Tyskland)
    Motorn Kostar X tusen mer, KYlen Kostar det dubbla priset Via GME. När Trollhättan tillgodo räknar sig vad som sålt får man bara räkna det som blivit sålt i sverige övriga enheter tillfaller GM Canada.
    Våra Pengar flyttas utomlands på detta sätt..

  • hasse

    Mig veterligen så är det Saab som tillverkar växellådor i Göteborg till Opel.
    Har själv kört ut ett antal trailrar med växellådor till Rüsselsheim.

  • Jo, det kan ju mycket väl ligga till så att SAAB betalat för mycket för olika delar och fått för lite betalt när man sen sålt bilarna internt inom GM. Och det är just för att kunna reda ut den saken som rekonstruktionen är ett mycket positivt steg framåt.

    När man väl har en ordentlig affärsplan så kan Maud ta del av den och se om den är värd att satsa pengar på i form av lånegarantier. Tills en affärsplan finns så har hon helt rätt att staten inte ska lägga två strån i kors för SAABs eller GMs räkning.

    Om Jan Åke verkligen tror att SAAB kan stå på egna ben så får väl han och ledningen bevisa detta först. Innan detta är bevisat finns det ingen anledning att investera att öre i SAAB, oavsett om det är privata pengar eller skattemedel.

  • Mats

    Berättigad fråga! Det sägs ju att motorn kommer från Australien (utom turbodelen). Om växellådan inte heller är SAAB:s blir det svårt att få ihop en fungerande bil. Sen återstår att se vilka övriga tillgångar i Trollhättan som faktiskt är SAAB:s, om företaget skall bli självständigt. Hur är det med byggnader och lokaler? Är de hyrda? Hur ligger det till med maskinparken? Är den leasead? I värsta fall inskränker sig tillgångarna till ett antal osålda bilar och 4000 duktiga bilbyggare. Men, som sagt, nu är tid för en grundlig genomgång av bolaget och dess förutsättningar.

  • Torbjörn Andersson

    Jag är inte SAAB-anställd 🙂
    Motorn till 9-3 Aero kommer ifrån Holden som är ett GM-företag i Australien som i sina modeller mycket liknar Opel/Vauxhall, men det gör ju ingnting eftersom en törstig v6’a inte är framtiden för SAAB. Och precis som sagt så levererar SAAB växellådor till Opel.
    Jag tror inte på ett helt frikopplat SAAB, men ett bolag som får bestämma mer själva, kanske ihop med Opel om framtida modeller. Nyss läckte det ju ut bilder på Opel Ampera som är Opels variant av Chevrolet Volt. http://www.bilsport.se/news.php?id=65621 Här finns ju en teknik/bottenplatta för SAAB att använda för att sälja en elbil med lite mer sportighet än Opels variant. Dessutom så tycker jag att det är märkligt att man inte ridit på ”retrovågen” och gjort en ny v4 byggd på bottenplattan från Corsa.
    Som jag ser det finns det stora möjligheter att utveckla SAAB till ett företag med en spännande produktportfölj. Problemet som har varit är att GM har jobbat med SAAB precis som man gjort med sina egna märken i USA, ingen utveckling och för långa modellcykler. Detsamma har ju gällt för Volvo som också har haft för långa cykler men nu börjar komma till rätta med detta problem.
    För att hänga med måste man utveckla.

  • Bill

    Härligt att se någon utanför SAAB som skriver om detta. Man kan ju undra varför inte tidningarna skriver om detta.

  • Inte var väl SAAB en vinstmaskin innan GM kom in i bilden? Var det inte så att Wallenbergarna slussade pengar från Scania till SAAB?

    Att SAAB har fått hålla på och förlora pengar som de gjort beror väl mest på att GM-höjdarna ingalunda är några kalla ekonomiska proffs utan ett gäng bilentusiaster. Det är väl bara att titta på hur det ser ut med resten av GM. Inte är det nåt vidare det heller, hela koncernen kan ju hamna i den amerikanska motsvarigheten av rekonstruktion (Chapter 11).

    Att man inom GM håller på med internprissättning kan visserligen göra att det svenska bolaget får ett sämre resultat än vad det kunnat. Men så länge SAAB tillhör koncernen är det ju oväsentligt. Det är koncernens resultat som räknas och då ska man inte tro att dessa effekter tillåts påverka resultatet. GM vet nog vad vinsten eller förlusten per såld SAAB för GM är. Jag skulle tro att en välinformerad och insatt utomstående bedömmare kan gissa det rätt väl också.

  • Niklas Sarko

    Det är inte troligt att GM skulle behålla SAAB med dom förlusterna om man inte haft nytta i koncernen av den kompetens som bolaget tillfört. I den skönhetstävling som GM anordnade för några år sedan mellan SAAB i Trollhättan och Russelheim så lyckades man dessutom pressa kostnaderna för sin Tysklandsenhet. SAAB är ett starkt varumärke och alla parter i detta drama bör söka en konstruktiv lösning som innebär fortsatt produktion av miljövänliga sportiga SAAB bilar. Marknaden kommer att vända och då finns en efterfrågan på SAABs produkter. Slutligen vill jag bara notera att dom som arbetar i fordonsklustret också är skattebetalare och att det finns lika många åsikter om vad som är god hushållning med skattebetalarnas pengar som det finns skattebetalare. Heja SAAB

  • Olof Eriksson

    Svensk bilindustri till varje pris?
    Regeringen måste titta på vad som långfristigt är mest lönsamt/kostnadssparande. Ifall svensk spetsteknologi i allmänhet förutsätter två konkurrerande ”masstillverkare” av personbilar i god mellan-kvalitetsklass så skall man naturligtvis försöka att använda resterna av ett havererat SAAB. Att starta från noll, med t.ex. en ”SSAB-bil”, helt utan föorkunskaper, tar tid och kostar pengar.
    Men är ökad biltäthet(och utsläpp)verkligen Sveriges långfristiga mål? Titta på vad det kostnaden för att reducera SAAB och dess underleverantörer måste vägas mot framtida kostnader att subventionera SAAB.
    Att SAAB är duktiga i GM och Opelsfären är inte så märkvärdigt. Ifall marknaden kräver en 30% reduktion av personbilstillverkningen i Tyskland, skulle nog Opel och Ford ligga dåligt till. Och vi skall ju alla tvingas över till kollektivtrafik.

  • Olof Eriksson

    Svensk bilindustri till varje pris?
    Regeringen måste titta på vad som långfristigt är mest lönsamt/kostnadssparande. Ifall svensk spetsteknologi i allmänhet förutsätter två konkurrerande ”masstillverkare” av personbilar i god mellan-kvalitetsklass så skall man naturligtvis försöka att använda resterna av ett havererat SAAB. Att starta från noll, med t.ex. en ”SSAB-bil”, helt utan förkunskaper, tar tid och kostar pengar.
    Men är ökad biltäthet(och utsläpp)verkligen Sveriges långfristiga mål? Titta på vad arbetslöshet och annat elände kostar vid en reduktion av SAAB och dess underleverantörer. Detta måste vägas mot framtida troliga kostnader att subventionera SAAB och att man håller kvalificerad arbetskraft borta från framtida lönsamma projekt i andra brancher.
    Att SAAB är duktiga i GM och Opelsfären är inte så märkvärdigt. Ifall marknaden kräver en 30% reduktion av personbilstillverkningen i Tyskland, skulle nog Opel och Ford ligga dåligt till. Och vi skall ju alla tvingas över till kollektivtrafik. Att blint säga ja till stora investeringar i SAAB är knappast ansvarsfullt.

  • Magnus

    Jag har jobbat på Saab och kan bekräfta att pengar förs ut ur Saab. För några år sedan var det också kris och vi gjorde ett tag inget annat på Teknisk utveckling än att hitta kostnadsbesparingar. På min avdelning stötte vi på en enorm besparingspotential när vi studerade vad vi betalade för gemensamma karrossartiklar jämfört med sådana som var unika för Saab. Vi begärde in offerter från ett antal svenska och tyska leverantörer på dessa gemensamma artiklar (levererade av Opel). Samtliga kunde leverera till ungefär halva priset, trots den avsevärt mindre volymen för bara Saab. Vi presenterade detta för projektledningen för ”kostnadsreduceringsprojektet” och ärendet lades in i den speciella databasen för detta. Det tog inte mer än någon dag innan en hög chef inom GM Europa hade hört av sig och beordrade oss att ta bort ärendet ur databasen samt att inte utreda frågan om interndebiteringar mer.

  • Niklas Sarko

    Eftersom Sverige är en region i EU och en del av den inre marknaden så kan vi agera på samma sätt som andra länder när det gäller stödpaket för att vidmakthålla viktiga näringar i landet. Fordonsklustret är viktigt för Sverige och kan bli en del av omställningen till ett uthålligt grönt samhälle. Vår region är konkurrenskraftig vad gäller kostnader, infrastruktur och kompetens. Regeringen kan, efter tuffa förhandlingar, på goda grunder ge lånegarantier till SAAB utan att förlora politiskt.

  • mattias

    alltså. en ekonom ser på ägande som en investering och därför på future cash flows. det är ju faktiskt det enda som räknas och det finns nog inte många som skulle sälja av en verksamhet som är vinstgivande när man diskonterat det. det skulle vara att det är politiskt inkorrekt att äga ett utländsk firma då, men då bortser man faktiskt från det ekonomiska i ägandet, som var själva frågan här. givetvis faller argumentet i inlägget på sin egen orimlighet. SAAB är en ekonomiskt dålig verksamhet.